اردیبهشت 9, 1403

۱۱ نمونه از عجیب ترین، بلندترین و ترسناک ترین ترن هوایی های دنیا

یکی از محبوب ترین و هیجان انگیزترین وسیله های بازی در شهربازیا، ترن هواییه که شما تو یه راه پر فراز و فرود و پر پیچ و خم، چرخونده و در آخر در مقصد پیاده می کنه.

هیجانِ سواری با رولر کوستر تا چندین دقیقه پس از پایان بازی بازم ادامه داره و آدم احساس می کنه، با جیغای به وجود اومده به وسیله ترس و خوشحالی یه تخیله انرژی کامل انجام داده و سرحالی خاصی رو تجربه خواهد می کنه.

ترن هوایی تقریبا در همه شهربازیای دنیا هست اما اندازه، فرم، سرعت ترن و شکل راه اون و اندازه وحشتی که در دل کاربر ایجاد می کنن، تفاوتای بسیاری با هم دارن. بعضی از این رولر کوسترها به اندازه ای بزرگ و ترسناک هستن که سوار شدن بر اونا لازمه هیجان دوستی و بی باکیِ زیاده. از جمله بزرگ ترین و ترسناک ترین نمونه ها میشه موارد زیر رو معرفی کرد که در گوشه و کنار جهان پراکنده هستن.

بلندترین ترن هوایی جهان

بلندترین ترن هوایی جهان در شهر نیوجرسی قرار داره و ارتفاع اون ۱۴۰ متر اعلام شده.
نکته وحشتناک اینه که ریل این ترن هوایی در زمان فرود، ۱۲۷ متره. یعنی رسما از ترس سکته می کنین. چون این فاصله رو با مغز و با سرعت بسیار بالا به سمت زمین حرکت می کنین. سرعت این ترن ۲۰۰ کیلومتر در ساعته. از این رو سریع ترین ترن هوایی آمریکا و دومین رولرکوستر سریع جهان هم هستش.

بلندترین ترن هوایی چوبی جهان

رولر کوسترهای چوبی رو نمیشه مثل نمونه ها فلزی در هر ارتفاعی ساخت. این نمونه ها، محدودیتای خاص خود رو دارن. اما ترن هوایی Colossos در پارک Heide در کشور آلمان، با ارتفاع ۶۰ متر بلندترین ترن هوایی چوبی دنیا حساب می شه.

طولانی ترن هوایی فلزی جهان

وقتی که Steel Dragon 2000 در اسپا لند ناگاشیمای شهر ژاپن گشایش یافت، به عنوان طولانی ترین کوستر فلزی دنیا معرفی گشت. اما سه سال بعد، این لقب رو از دست داد چون ترن هوایی نیوجرسی، جای اونو در رکورد بلندترینا گرفت. اما این ترن هوایی بازم جزو بلندترین کوسترهای دنیا هستش.

طولانی ترین ترن هوایی چوبی جهان

طولانی ترین ترن هوایی چوبی جهان، Cincinnati در کینگز آیلند بیست با بلندی ۲۲۴۰ متره. این ترن هوایی در سال ۱۹۷۹ میلادی ساخته شده و هیجان سواری با اون با اینکه فقط ۴ دقیقه ادامه داره، اما شدیدا زیاد و حس سرحالی پس از اون ماندگاره.

سریع ترین ترن هوایی جهان

Ferrari World در ابوظبی یکی از سریع ترین ترن هواییای دنیا رو در خود جای داده. این ترن با سرعت ۲۴۲ کیلومتر در ساعت حرکت می کنه.
جالبه که واسه رسیدن به این سرعت از سیستم لانچ هیدرولیک که صفر تا ۱۰۰ کیلومتر رو در عرض ۲ ثانیه پر می کنه، استفاده می کنه.
این ترن در عرض ۵ ثانیه به سرعت ۲۴۲ کیلومتر در ساعت می رسه که مطمئنا، وحشت و هیجانی باورنکردنی واسه مسافران میسازه.

پر پیچ و خم ترین ترن هوایی جهان

رولر کوستر Smiler در آلون تاور در شهر استافوردشایر در انگلستان، لقب پر پیچ و خم ترین ترن هوایی دنیا رو یدک میکشه. این ریل ۱۴ حلقه، مارپیچ و پیچ در طول راه خود داره تا حسابی ته دل مسافران رو خالی کرده و اونا رو خوب هیجان زده کنه.

باید اینم بگیم که که در سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل تصادم وحشتناکی که در این ترن هوایی روی داد، ادامه فعالیت اش ممنوع اعلام شد.
ما در اواسط ۲۰۱۶، پس از اطمینان از ایمنی و سلامت ترنا، دوباره کار خود رو از نو شروع کرد.

قدیمی ترین ترن هوایی چوبی در جهان

لقب قدیمی ترین ترن هوایی جهان به Leap-The-Dips در لیکمونت پارک در آلتونا، واقع در ایالت پنسیلوانیا می رسه که از سال ۱۹۰۲ میلادی فعالیت خود رو شروع کرده و بازم هم بازه. البته در سال ۱۹۹۹ میلادی یه بار به طور کامل تعمیر و نوسازی شده.
الان، پس از گذشت حدود ۱۱۵ سال، این رولر کوستر چوبی یکی از دو نمونه باقی مونده از گذشته های دوره که در آمریکای شمالی بازم مورد استفاده علاقه مندان قرار میگیره.

قدیمی ترین ترن هوایی فلزی در جهان

قدیمی ترین ترن هوایی فلزی در جهان در کوهستان سوئیس (Montana Suiza) در کشور اسپانیا قرار داره.
این ترن هوایی در سال ۱۹۲۸ میلادی شروع به کار کرده و بازم استفاده میشن.

ترن هوایی با شدیدترین و عمودی ترین شیب ممکن

این مدل از ترن هوایی واقعا وحشتناک به نظر می رسه و حتی تصور اینکه سوار بر ترن در زاویه ۱۲۱ درجه به سمت زمین با سرعت حرکت کنین، هم ترسناکه چه برسه به واقعیت. این ترن هوایی که رکورددار شدیدترین شیبه، علاوه بر طولِ فرود ۴۳ متری، ۷ مارپیچ هم داره که ترن با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از بین اونا عبور می کنه.
مطمئنا مسافران پس از پیاده شدن از اینجور وسیله وحشتناکی تا چند دقیقه نمی تونن تشخیص بدن کجا بوده و چه حالی دارن!

بلندترین فرود ترن هوایی در جهان

این نمونه از قبلی هم وحشتناک تره؛ اگه دوست دارین سقوط آزاد رو با سرعت بسیار زیاد و بر فراز یه مشت فلز و آهن تجربه کنین، رولر کوستر Zumanjaro در نیوجرسی بهترین گزینه واسه این حساب می شه.
فکر کنین این ترن، مسافران رو تا ارتفاع ۱۲۷ متری بالا می بره و بعد با سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت به سمت زمین رها می کنه.

رولر کوستری واسه کُشتن مسافران!

این نمونه هنوز به مرحله تولید نرسیده و فقط فرضیه و ماکت اولیه اون ساخته شده.
کوستر Euthanasia (کشتن دلسوزانه) به وسیله یه دانشجوی مقطع دکترا به نام جولینوس اوربوناس در سال ۲۰۱۰ میلادی طراحی و مطرح شد.
طرح ایشون، ۷ پیچ پشت سر هم داره که به دلیل سرعت و نوع حرکت، مانع از رسیدن اکسیژن به مغز مسافر و در نتیجه به کشته شدن ایشون منجر می شه.
اون این وسیله رو واسه اعدام مجرمان یا آدمایی که می خوان قانونی خودکشی کنن، طراحی کرده تا با حسی از سرخوشی از دنیا برن!

نوشته دیگر :   طوفان خورشیدی در سال ۱۹۶۷ میلادی می توانست به جنگ هسته ای بدل شود